maandag 10 januari 2011

Europese wijn komt India niet in

Foto: Tony le Duc (By the Grape)
De alcoholmarkt in India groeit explosief. Vooral wijn wordt steeds populairder. Volgens onderzoeksbureaus zien hoogopgeleide twintigers en dertigers deze drank als hét lifestyleproduct van het komend decennium. In grote steden als Delhi en Mumbai hebben goede restaurants een uitgebreide wijnkaart en worden de wijnclubs druk bezocht. Bovendien staat in de Indiase kranten dat wijn gezond is. Indiase wijnproducten spelen gretig in op de toenemende vraag, waarbij zij het rijk zo goed als alleen hebben. Op buitenlandse wijn heft India namelijk een bijzonder hoge importbelasting.

De wijnproductie in India groeit in recordtempo. Zo steeg de omzet van Sula Wines, een van de grootste Indiase wijngaarden, voor de economische crisis met bijna 40 procent per jaar. Dit jaar verwacht het wijnhuis een stijging van 35 procent. Maar liefst 90 procent van Sula’s wijnen is bestemd voor de Indiase markt, 10 procent gaat naar landen als Japan, Duitsland en Engeland. Ook de Nederlandse markt wordt momenteel onderzocht. Er worden vooral (iets te) zoete wijnen gemaakt omdat Indiërs daar het meest van houden. Volgens chef wijnmaker Ajoy Shaw van Sula Wines moeten zij ‘goede wijn nog leren drinken’.

De toenemende populariteit van Indiase drank leidt tot frustraties bij de Europese producenten. In het Westen krijgen zij steeds meer concurrentie van de Indiërs, maar op de Indiase markt staan zij buitenspel door de hoge importbelastingen. De Nederlandse export van wijn, bier en sterke drank naar India is daardoor vrijwel nihil. De EU wil dat India de belastingen verlaagt, maar het land gaat hier vooralsnog niet mee akkoord. ‘Niet eerlijk’, aldus een woordvoerder van de European Spirits Organisation. India en de EU praten al langer over een vrijhandelsverdrag, maar de onderhandelingen schieten niet op. De organisatie hoopt dat het verdrag er in 2011 ligt.

Heineken heeft besloten om niet op het verdrag te wachten. Begin 2011 brengt de bierproducent lokaal gebrouwen Heineken op de Indiase markt. De bierconsumptie in India is nu nog laag; 1,3 liter per persoon per jaar. Nederlanders drinken gemiddeld 75 liter per jaar. Heineken ziet een groeimarkt en heeft een aandeel gekocht in United Breweries Limited, dat 48 procent van de Indiase biermarkt in handen heeft. Daarmee voldoet Heineken aan de eis van de Indiase overheid om samen te werken met een Indiase partner en omzeilt het de importtax door lokaal bier te brouwen.

Bron: Depers.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten