zaterdag 4 december 2010

Wijnologie uit Brussel

Taalkrampen bij de voorlichting

Vice-president Giuseppe Liberatore van Federdoc.
Even voor de duidelijkheid: wijnconsumenten vinden de nieuwe Europese wijnwetgeving verwarrend. Vooral omdat de lidstaten niet van plan zijn hun nationale etiketten af te schaffen. Als dat zou gebeuren zou er bijvoorbeeld in Italië naar de Brusselse wetgeving geen onderscheid meer zijn tussen topwijnen met kwalitatieve staatgarantie (DOCG) en de categorie daaronder (DOC). Dat zou bij de consument een totaal verkeerd kwaliteitsbeeld oproepen, terwijl het onderscheid nationaal helder is. Een oplossing zou kunnen zijn dat op een rugetiket de eigen kwaliteitsaanduiding bondig in de Europese zou worden vertaald. Maar toen ik dat voorstel dezer dagen voorlegde aan vice-president Giuseppe Liberatore van Federdoc, beschermer van oorsprongsnamen, reageerde hij naar verwachting terughoudend. Hij was in Amsterdam om de media nog eens uit te leggen hoe de Italiaanse wijnwetgeving zich verhoudt tot de Europese. En tevens om als president van het çonsorzio’ een Chianti Classico-proeverij te presenteren in de Olofkapel van Barbizon.

Nieuwe namen

De nieuwe wetgeving ziet er voor Italië als volgt uit :
  • De Italiaanse DOCG en DO C de super- en de gewone appellation) heten naar Europese wetgeving DOP. De druiven voor die wijnen moeten voor 100% uit het beschermde gebied komen.
  • De Italiaanse IGT (streekwijn) is in de Europese wijnwetgeving IGP geworden. Daarvoor moet 85% van de druiven uit het beschermde gebied afkomstig zijn.
  • De Italiaanse tafelwijn (VDT) kent geen specifiek Europese aanduiding.
De Europese Unie heeft samen met Italië een poging gedaan om de verschillende benamingen te definiëren en de Europese wijnwetgeving te vergelijken met de Franse en Italiaanse. De overige wijnproducerende lidstaten komen niet aan bod in het boekje dat in een Franse en Nederlandse tekst is verschenen, maar zich met Italiaanse en Franse wijnwetgeving bezig houdt en niettemin met ´Taste of Europe´ onder een Britse titel is verschenen. De Nederlandse consument kan er weinig mee. Ook al is er nog zo ijverig naar een begrijpelijke vertaling in het Nederlands gestreefd, die hier anders is uitgevallen dan bedoeld. Een citaat vol juridische bazelarij als voorbeeld: “ DOP: naam van een regio, van een vastgestelde locatie of in uitzonderlijke gevallen van een land dat een product bepaalt waarvan de kenmerken en de kwaliteit voornamelijk of exclusief VERSCHULDIGD ZIJN van een bijzondere GEOGRAFICHE omgeving en van zijn natuurlijke en menselijke factor”.

Doel voorbij

Amen, zeggen wij dan. Terwijl we ons afvragen waarom er niet wat meer budget is gestopt in een fatsoenlijke uitleg en vertaling. Op die manier schiet voorlichting haar doel voorbij. Dat is trouwens tòch al het geval als je zo’n ‘verklarende’ brochure vol afkortingen zet waarvan de betekenis nergens staat vermeld.

Dus voor de liefhebbers: DOP betekent: Denominazione di Origine Protetta. In het Frans wordt DOP aangegeven met AOP (Appellation d’Origine Protégée) en dat staat voorde nationale AOC. En IGP betekent: Indicazione Geografica Protetta. waaronder alle Italiaanse IGT-wijnen vallen. (Indicazione Geografica Tipica)

De Franse vin de pays wordt aangeduid met IGP, een aanduiding die daar staat voor Indication Géographique Protégée.

Wie er een kwis op RTL-4 van wil maken, moet zich in Brussel maar eens uitvoerig op de hoogte gaan stellen.

Kofi Annan to address wine climate change conference

Former UN Secretary-General Kofi Annan is to deliver the keynote address at the third Climate Change and Wine Congress, to be held in Spain next April.
The Nobel Peace Prize laureate is due to close the first day of the two-day conference with a 90-minute speech on ‘Sustainability, climate change and the corporate world’.
More than 20 speakers will address the event in Marbella, including biodynamics guru Nicolas Joly, soil scientist Claude Bourguignon, Marqués de Griñón winemaker Carlos Falcó, climatologist Greg Jones and Susan McCraith MW.

Sessions will focus on a wide range of subjects, including viticulture, oenology, sparkling wines, packaging, organic and biodynamic winemaking, and carbon dioxide emissions.
Conference organiser the Wine Academy of Spain, headed by Pancho Campo MW, said climate change was now affecting ‘the majority’ of the wine industry.

‘It was with this premise that the congress was instituted in 2006 to offer solutions to mitigate problems in adapting to the changes in climate, and to launch a more environmentally sound business model for the wine industry,’ the academy added in a statement.

Former US vice-president and environmental campaigner Al Gore was the keynote speaker at the previous edition of the event, held in Barcelona in February 2008, addressing delegates via a videolink from Kentucky.

vrijdag 3 december 2010

Bubbels in lichtere flessen

Champagne in lichtere flessen om CO2-uitstoot te verminderen. Door hun flessen lichter te maken, hopen Franse champagnehuizen het goede voorbeeld te geven en hun CO2-uitstoot flink te verminderen.
De champagne-industrie stoot jaarlijks zo’n 200.000 kiloton aan CO2 uit. Deels wordt dit veroorzaakt door het vervoer van flessen per vrachtwagen en per schip. Maar het gewicht van de flessen speelt ook een rol. Immers: hoe lichter de fles, hoe minder zwaar het transport wordt. Het Franse champagnehuis Pommery is met dat idee gaan spelen. Pommery heeft de vorm van de champagnefles -waaraan sinds 1970 niet getornd is- aangepast, zodat er minder glas per fles gebruikt hoeft te worden en de flessen lichter worden.

Pommery hoopt dat andere champagnehuizen snel zullen volgen en dat ze de fles ook in gebruik zullen nemen. De kans dat dat gebeurt is groot, omdat de Franse koepel van champagnemakers, het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC), een dergelijk voorstel al heeft aangenomen.
De bedoeling is de nieuwe fles (die 835 gram in plaats van 900 gram weegt) in april 2011 bij alle huizen in te voeren. Het CIVC heeft uitgerekend dat dit jaarlijks zo’n 8.000 kiloton aan CO2-uitstoot scheelt. Dat komt erop neer dat je al zo'n 4000 kleine vrachtwagens van de weg zou kunnen halen.

Bron: Depers.nl

Xu Lei confirmed as Mouton 2008 artist

Chateau Mouton Rothschild has just revealed its wine label for the 2008 vintage – confirming Chinese painter Xu Lei as the artist.

Xu is artistic director of Today Art Museum, Beijing’s leading contemporary art gallery, and a graduate from the prestigious Nanjing Academy of Fine Arts.

For the label, he has reworked the classic Mouton emblem with a delicate ink drawing that depicts the famous ram standing between two halves of the moon.
It asserts, says the chateau, ‘the role of a great wine as a link between people and cultures, from one hemisphere to the other’.

Prices for Mouton 2008 have been rising in recent weeks on the back of this expected announcement.
When speculation of a Chinese artist first surfaced in late 2009, the price immediately moved upwards from the opening £1800 per case to around £2200.

That now seems like a bargain: recent weeks have seen the 2008 vintage trading at no less than £6000 per case. The explicit recognition of the importance of the Chinese market follows the huge upsurge in value for the Chateau Lafite Rothschild 2008 a few weeks ago when it announced all bottles and magnums of the 2008 vintage would feature a neck engraving of the Chinese symbol for the figure eight, in celebration of the estate’s new vineyard venture in China.

Prices went up 20% overnight on the back of the announcement, and the wine is currently trading at around £10,000 per case. The Mouton Rothschild Artists label series began in 1924, and has seen a new label created every year since 1945. Artists such as Pablo Picasso, Salvador Dali, Francis Bacon, Andy Warhol – and the Prince of Wales – have all featured.

dinsdag 30 november 2010

QR (Quick Read) Codes en wijn: een interessante combinatie

Codes op producten kunnen gebruiker adviseren bij aankoop.
Het bestaat al langer dat je met de camera van je smartphone en een slimme app de streepjescode op een product kan inscannen, en die naar een prijsvergelijker sturen. Zo kom je te weten of je het bewuste product niet elders goedkoper kan vinden dan in de zaak waar je op dat moment bent en waar je de foto maakt.

Een Amerikaanse importeur van wijn heeft hierop nu een variant gemaakt: hij brengt op alle wijnen die hij invoert een QR code aan - Quick Read Code, je weet wel dat vierkant met die vlekkerige stippen op dat je steeds vaker ziet, zelfs op brieven en facturen. Elke QR code hoort in dit geval bij een bepaalde wijn, en wanneer je de code scant krijg je een website te zien (aangepast aan het mobieltje) met informatie over de wijn. Je kan er video's bekijken over de wijn, een videobezoek brengen aan de wijnbouwer, zien bij welk voedsel de wijn past, en besprekingen bekijken.

Kijk. Dat vinden wij nu leuk. In de toekomst zouden wij ook graag QR codes zien op andere producten. Vlees bijvoorbeeld in de supermarkt: een QR etiket van een kalfsschenkel inscannen, om te weten te komen dat je daarmee Osso Bucco kan maken, en dat je daarvoor nog enkele andere ingrediënten nodig hebt, die je dan meteen kan aankopen. En natuurlijk het bijhorende recept naar je notities kopiëren. Wie heeft er nog meer zulke ideetjes? Het lijkt ons dat deze QR codes in combinatie met de smartphone het begin kunnen zijn van een hele reeks nieuwe business!
Meer over deze wijnapp, met een video erbij, bij Mashable.

Landelijk wijncentrum

Op een steenworp afstand van de Groesbeekse wijnhoeve De Colonjes komt het eerste wijnbouwcentrum van Nederland. In het centrum komt onder meer een laboratorium waar Nederlandse wijnen worden geanalyseerd. Producenten moeten daarvoor nu nog naar Duitsland.

Voor het wijnlab gaan de initiatiefnemers nauw samenwerken met de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). De hogeschool wordt betrokken bij analysecentrum voor Nederlandse wijnen. In het centrum worden ook nieuwe druivenrassen gekweekt. Het is de bedoeling om planten te selecteren die geschikt zijn voor het Nederlandse klimaat en de bodem hier.

In het wijnbouwcentrum komen voorts een wijnbibliotheek en onderwijs- en conferentieruimtes.

Ons land telt momenteel zo'n 200 wijngaarden, waaronder 150 commerciële bedrijven. Het wijnbouwareaal omvat 190 hectare die jaarlijks zo'n 170.000 flessen wijn opbrengen.

Of het wijnbouwcentrum ook daadwerkelijk op korte termijn gerealiseerd kan worden, hangt af van de bereidheid van de gemeente Groesbeek om subsidie en grond beschikbaar te stellen. Volgens Groesbeeks burgemeester Gerd Prick biedt het kenniscentrum zijn gemeente de kans om Groesbeek op de kaart te zetten als hét wijnbouwcentrum van het land.